tirsdag den 5. august 2014

Når ludobrikker... Del 2

Jeg må nok med tungt hjerte indrømme, at jeg er blevet en af de trælse bedrevidende mødre, som siger: ”Du skal sove når baby sover...”


Jeg elsker at sove! Efter at have været sammen med min mand i 4 år erklærede jeg i et svagt øjeblik, og fuld må jeg også have været, at jeg måske elskede ham mere end at sove.

Derfor kræver det stor selvbeherskelse, når der står en mor og snøfter nedladende: ”Sove midt på dagen?! Nej, jeg kan simpelthen ikke sove midt på dagen, tænk på alle de praktiske ting man kan nå.” Så er det jeg har alleremest lyst til at råbe som Fru Murermester Jessen: ”Det er ikke fordi jeg har lyst, det er fordi jeg TRÆNGER!”.


Derfor er det helligste tidspunkt på dagen for en hjemmegående hvad enten man TRÆNGER til at sove eller skal have ordnet en masse praktiske ting – middagsluren.


Desværre kommer der ofte en lort på tværs som ødelægger middagsluren uanset om det er efter 20min eller 1,5 time. Derfor finder man mig tit og ofte i squat stilling foran M, efter frokosttid, og siger pres, pres, PRES efterfulgt af HRMMMMMMFFF. Er ikke sikker på at han forstår hvorfor mor sidder foran ham bordeaux rød i hovedet og siger mærkelige lyde... Dette er oftest en resultatsløs øvelse, men den sjælden gang lorten kommer, så vil begejstringen ingen ende tage hvor både Facebook, Twitter og Instagram bliver taget i brug.

Vræeeeel, barnet har skidt og kun sovet 40 minutter – suk!

Tørrer hurtigt sovesavlet på min kind af med bagsiden af min trøje, mens jeg bandende og svovlende går mod hans værelse. Han er i selvfølgelig i pisse dårligt humør.
Efter en kamp på badeværelset hvor jeg skiftevis kæmper med en flitsbue og en orm, får han i kampens hede fat på hans fyldte ble med en hånd og hiver den over hovedet. 

”Naarrrrrj.....” råber jeg skrækslagent og i bedste slow motion stil slipper alt i hænderne, og kaster mig ind over barnet, griber bleen med den ene hånd, men stivner brat da jeg mærker en halvlunken, grynet og halvfast genstand blive presset ud mellem mine fingres krampagtige greb. FUCK! 

Derefter ringer det højt for ørene,  da jeg bliver headbuttet af M, som kæmper for at få luft under min 100kg dødvægt.

Får skiftet M med en hånd, mens den anden ligger i blød i en blanding af klorin og salmiak. Stadigt hiksende over traumaet på badeværelset og gnaven over at blive vækket af sin lur, får M lov til at se Teletubbies, imens jeg hopper i bad.

Tilbage i køkkenet står opvaskemaskinen og kigger provokerende på mig, men da jeg ser M’s rester af frokosten på tallerkenen ved siden af vasken, slår det mig at jeg endnu ikke har fået morgenmad. ’One man’s loss another woman’s gain. M’s frokostrester bliver min morgenmad og frokost samtidigt med at opvaskemaskinen bliver tømt – det er sandt, vi kvinder er mestrer i at multitaske.

”Kører om 5min” skriver jeg til min veninde, imens jeg febrilsk løber rundt i hele lejligheden for at finde bilnøglerne. Hvorfor lærer jeg aldrig at ligge nøglerne uden for M’s rækkevidde??? Finder dem liggende i Legohovedet sammen med hans ene sko. Får øje på vasketøjet på vej ud af døren. Vasketøjet, som jeg havde lovet mig selv, skulle tages ned inden Bodypump, men i det mindste er vasketøjet det eneste hængeparti når vi kommer hjem.

Efter en typisk playdate på legepladsen, hvor man prøver at holde en samtale kørende samt holder et vågent øje med at barnet ikke falder ned og brækker halsen fra rutschebanen, alt imens man balancere latten i den ene hånd og banan, mobil og rosinposen i den anden. Som altid render min latte ned af  hånden og underarmen, og af en eller anden grund er  jeg mere beskidt end M når vi kommer hjem.

Manden træder ind af døren, som resulterer i et hysterisk anfald fra M. Heldigvis er maden færdig med hjælp fra Teletubbierne, og vi kan sætte os til bordet med det samme, og måltidet foregår i forholdsvis fred og ro, hvis man ser bort fra den første halve time, hvor M lå hylende med baskende arme på gulvet fordi han overraskende skal sidde ved bordet og spise.... Det er en fase, det er en fase... FASE!


Efter badetid, legetid og godnathistorie skal puslespillene samles, bøgerne i reolen, træmaden samlet og legoklodserne i legospanden, før jeg kan sætte mig på sofaen, hvor jeg så ivrigt blogger om min total berigende dag som hjemmegående overskudsmor...


Godnat.... zzzzz

Ingen kommentarer:

Send en kommentar